23 de febrer de 2012

El mètode Montessori: característiques bàsiques

La Montessori no definia el seu sistema educatiu com “mètode Montessori” i repetia que no es tracta de un mètode inventat per ella, si no “del” mètode natural sense les influencies de la societat.

Ella deia que en les “seves cases” no es pot apreciar cap mètode, només es veu el nen com és en la realitat i no com la societat l’obliga a ser.

L’educació segon la Montessori es basa en tres punts fonamentals: ambient adequat, educador humil i material científic.


Ambient adequat: l’ambient ha de ser a mida dels nens, i el ritme calm i pausat propi de la seva indol. La lliçó col·lectiva al contrari obliga tots els nens a seguir el mateix ritme alienant i mina l’autoestima de tothom que sigui “diferent” de la mitjana.

Educador humil: el professor o la professora no ensenyen al nen la seva veritat, no pretenen transvasar el seu coneixement si no que dirigeixen les activitats del nen per desenvolupar el seu esperit i lliurar les seves energies.

L’ humilitat de l’educador significa que no pretén substituir-se a la natura si no eliminar els obstacles que puguin impedir el seu desenvolupament.

Material científic: el material característic de les “cases” montessorianes consisteix en un conjunt d’objectes amb la finalitat d’educar els sentits i posar els fonaments de la raó i del futur desenvolupament intel·lectual i moral.

El material montessorià no és complicat ni massa “fred”, com molts sostenen. Al contrari, han sigut els mateixos nens de les “cases” a triar els objectes que més capturaven la seva atenció i l’ intervenció dels educadors es va limitar a treure aquells objectes que els nens no triaven.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada